From: "R.J. Grandia" <>
Subject: Re: Latijnse tekst; vertaling gevraagd
Date: Thu, 15 Jun 2000 11:18:20 +0200

Hallo Ber,

ik heb er een gooi naar gedaan. Jammer genoeg had ik zo gauw geen Latijns
woordenboek bij de hand, dus het moest een beetje op het gevoel. Ik geloof
dat het merendeel van de knelpunten zo wel opgelost is.

Vertaling volgt:
====================

Gabriel Bucelin Rhaetia (een streek in Zuid-Duitsland)

Humelberg

Genealogisch Fragment (Fragmentum Genealogicum) van de adellijke familie
(Nobilis Familiae) Humelberg uit Veldtkirchen

Michael Humelberger, vrouw: ("uxor" is "vrouw" in de betekenis van
"echtgenote") Anna Kupfferschmid (de vrouwelijke achternamen in deze
fragment-genealogie hebben allemaal de vrouwelijke uitgang "-in"), de
dochter van Udalric uit Bludenz
Kinderen:
a) Jacubus Humelberger, echtgenote: Elisabeth Albrecht
- Elisabeth Humelberger vrouw van Georgius Eckolt
- Nog meer (plures) kinderen (liberi - "libert" is een verschrijving) van
wie (quorum - "yuorum" is weer een verschrijving) nomina (de namen)
exciderunt (zijn weggelaten)
b) Michael Humbelberger, beroemd (caelebs) licentiaat in de beide (utrius)
rechten (nl. kerkelijk en wereldlijk recht)
c) Gabriel Humelberger, arts (Medicinae doctor), echtgenote: Veronica Im
Graben
- Magdalena Humelberger, priores van Valduna
- Catharina, vrouw van Bartholomeus Raynold van Babenwoll
- Kunigunda, abdis van Valduna
- Michael Humelberger, echtgenote: Barbara Anfangin
1. Gabriel Humelberger, beroemd (caelebs) is overleden (vit excessit - is
verscheiden uit het leven. Vit moet zijn vitam, maar dit soort
standaarduitgangen werd in de praktijk vaak met allerlei afkortingstekens
geschreven, bv. -um als een u met een streepje er boven) in Wenen in
Oostenrijk
2. Elisabetha Humelberger schijnt (videtur) decessisse (te zijn overleden)
innupta (ongehuwd)
3. Hieronimus Humelberger, echtgenote: Perpetua uit (ab) Altmanshausen,
dochter van Michael en Ursula Gienger uit Wolffeck
i Veronica Humelberger, vrouw van Paulus Furtenbach
ii Michael Humelberger, een man (vir) zeer vroom (religiosissimus), een
canon (Canonicus) en deken (Decanus) van de kathedraal van Dren (cathedr.
Duriensis)
iii Gabriel, vaandrig (uxillifer: dit is vermoedelijk een verschrijving voor
"vexillifer". Een vexillum is een soort vaantje, de uitgang "-fer" betekent
"iemand die iets draagt") te paard (equester), oftewel een vaandrig bij de
cavalerie, gesneuveld (occub. is een afkorting voor "occubuit") voor Wimpfen
iv Hieronimus van (ab) Humelberg, benoemd (creatus) tot pauselijk ridder
(Eques Prtificius; Prtificius is wsch. een verschrijving voor "Pontificius"
= "Pauselijk") door Urb(anus) III in 1637; echtgenote: Maria Magdalena van
Furtenbach
a Michael van Humelberg, overleden (decissit) op jonge leeftijd (puerili
aetate)
b Gabriel van Humelberg eveneens (similiter = op gelijke wijze; daar is-ie
weer: de lange "s"!)
c Maria Perpetua van Humelberg, vrouw van Zacharias Pappus
d Maria Veronica van Humelberg
e Franciscus van Humelberg; echtgenote ...
f Cathriana van Humelberg, vrouw van And.(reas?) Joseph Walzer
g Helena van Humelberg, vrouw van Franciscus Ignatius Ferstein
h Damianus van Humelberg, Canon van Chur (Curiensis) en parochiepriester in
Gfis
v Kunegunda, echtgenote van Joannes Christophorus Pranz
vi Joan. Jacobus, gesneuveld (occubuit) voor Praag
vii Helena, vrouw van Ludovicus Manicour, vice-Colonel (luitenant-kolonel of
overste)
viii Damianus van Humelberg, echtgenote: Maria Mckin, dochter van Michael,
consul (lid v/h stadsbestuur?) van Ravensp. (Ravensburg? Dit lijkt een
afkorting te zijn van Ravenspurgium o.i.d.)
- Anna, vrouw van Petrus Pappus am (zie boven) Trazberg
- Caecilia en Veronica, ongehuwd (innuptae)
- Gabriel, arts (Med(icinae) D(octor)), echtgenote: Regina Anfang, zuster
(soror) van zijn schoonzuster(?) (fratriae)
- Euphrosyna, vrouw van Jacobus Griss
- De beroemde (caelebs) Raphael
d) De beroemde (caelebs) Raphael Humelberger is uit dit leven verscheiden
(vit excessit, zie boven)
e) Kunigunda Humelberger, vrouw van Joannes Kreglin, moeder van Jacobus,
Johannes an Albertus
f) Anna Humelberger, vrouw van Petrus Langhans

met vriendelijke groeten,
Rik Grandia ()

"I to the office, but found there nothing to do. So home again."
(Samuel Pepys)

This thread: