From: Femke en Lars Roobol <>
Subject: Re: AMERAAL
Date: Sat, 01 Jul 2000 12:10:42 +0200

Sjouwke,

> Ik heb een heleboel AMMERAAL (2x M) in provincie Groningen. Geen idee waar
> de naam vandaan komt, maar ze komen dus in Groningen voor als Ammeraal
> (misschien van admiraal? maar ik ben er nog geeneen tegengekomen ;-)

De familienamen databank van het Meertens instituut (http://www.meertens.knaw.nl/NFD/nfd.html)
is het tenminste deels met je eens: de naam is van een beroep (admiraal) afgeleid,
maar kan ook een patroniem zijn (amoraal, lamoraal), of een adresaanduiding
(de voorouders woonden in een huis met die naam).

Er staat een heleboel leuke informatie over Ammeraal in die database,
veel leesplezier gewenst!

Groeten,

Lars Roobol
http://www.oprit.rug.nl/proobo