From: "Jan-Willem van Gils" <>
Subject: Re: artikel e-groups, mailingslists, nieuwsgroepen e.d.
Date: Mon, 11 Dec 2000 22:14:25 +0100

Beste Ger,

Nee, maar voor we het in de gaten hebben zijn we gewoon een Engelstalig land
geworden. Wil jij dat? En dan heb ik het geeneens over internet. Veel mensen
van tegenwoordig kennen hun eigen taal niet meer, doen maar wat en als ze
het niet meer in het Nederlands kunnen schrijven wordt Engels gebruikt. Ik
overdrijf nu, maar het komt er wel ongeveer op neer. En Internet is niet per
definitie Engels. Wanneer je je moerstaal niet meer beheerst (laat staan
dialect), dan ben je in mijn ogen een arme sukkel aan het worden...

> Als je je op internet begeeft zul je er wel bij moeten neerleggen dat het
> taalgebruik grotendeels Engels is. Laten we er aub niet toe overgaan om
een
> soort Zuid-Afrika te worden waar je je suf zit te denken voor je er achter
> bent dat een eindrekenaarsknooppunt gewoon een terminal is.

Wat te denken van het predikaat 'vernufteling' die de Vlamingen gebruiken
voor ingenieur. Grapje...:-). Het heeft wel iets. En het is nog goed ook. Ik
hou van dit soort taalvarianten. En ik leg me dus nergens bij neer. Zal
altijd weerstand bieden. Er zijn zat goeie Nederlandse woorden te bedenken
voor al die Engelstalige kreten. De Dikke van Dale is niet voor niks drie
keer zo dik geworden.

Jan-Willem

This thread: