From: "Nancy Kroese" <>
Subject: Re: Boodschappen in 1911....
Date: Sat, 25 Aug 2001 23:47:46 +0200

Dit is het antwoord wat ik van mijn tante Annie kreeg:

"Hangop is niet zo'n geheim , hoor. Ik heb wel drie kookboeken waar het in
staat. en allemaal hetzelfde recept, dus dat zal het enige echte wel zijn:

Het oudste heb ik uit een Kookboek van Wannee van ongeveer 1912, de vijfde
druk:

Hangop:

4 en een halve liter karnemelk
6 grote of 12 kleine beschuiten (ik weet nog, dat je vroeger kleine
beschuiten had)
Bruine suiker (eventueel wat melk of room)

Leg in een vergiet een doek, zet hem in een diepe kom en giet de karnemelk
erin, Laat het waterachtige deel der karnemelk weglopen. Schep van tijd tot
tijd het dikke gedeelte uit de doek en ga zo voort, tot ze volledig
uitgelekt is. Roer, indien de hangop te zuur is, er wat melk of room door en
dien ze met bruine suiker en beschuiten.

N.B. men kan de karnemelk ook in een kussensloop gieten, dit ophangen,
daaronder een schaal zetten en wachten tot al het vocht eruit is.

Dan is er nog eenzelfde recept in "Neerlands Dis" uitgave Het Spectrum,
1983, alleen staat daarbij, dat je het ongeveer 12 uur moet laten hangen.
(lijkt mij overdreven.)

En dan kan je het nog lekkerder maken en dan heet het "Madelansmelk" en dan
doe je er 1/8 l.slagroom, 2 eierdooiers, 2 eetlepels citroensap en een
eetlepel suiker doorheen. (mijn Moeder zou gezegd hebben"zo kan je stront
wel lekker maken") Alles uit Neerlands Dis. Er staat alleen niet bij of dit
ook over beschuit gegeten wordt, maar dat lijkt me wel.

Ik heb het wel eens gegeten, hangop dan, niet de luxe versie, maar ik vond
het wel lekker, maar wat ik me herinner aten wij het als nu yoghurt en niet
met beschuit.

Ach, en zo zijn er nog wel meer recepten, zoals broeder en Jan in de Zak en
Boekweitegrutjes, zelfs gebakken boekweitegrutjes, en koek in't potje, soms
zijn de recepten wel streekgebonden, hoor, wat bij de een broeder heet,
wordt bij de ander Jan in de Zak genoemd, met of zonder "oogjes", d.w.z.
krenten of rozijnen. En dan met "stropie-boter", d.w.z. stroop en boter bij
elkaar warm gemaakt en dan erover gieten, Lekker hoor. Echte dikmakers! En
lekker klef!

Tot zover de oude recepten."

Groeten Nancy Kroese

This thread: