From: "Wim van den Berg" <>
Subject: taal in akte 1664
Date: Mon, 08 Oct 2001 19:55:04 GMT

Beste mensen,

Wie kan mij helpen de onderstaande akte te begrijpen? Het is een akte van
het Rechterlijk Archief Sint Anthoniepolder, 15-5-1664. De tekst is:

"Transport van een huijs aan Jacob Heijndricks Monster. Teuntje Pieters wed.
van Geerit Cornelis Veerman geass. met haar vader Pieter Pieters Zevendijk
(tevens voogd). Huijs belent O. Andries Adr. Polderdijk, Z. Rijpadt, W.
Pieter Gijsberts Timmerman, N. bermsloot. Een honderd ponden".

Volgens mij koopt J. Monster het huis van T. Pieters. Maar wat betekenen de
letters O, Z, W, N? Zijn dit de windrichtingen?? Waarom dan bij O en W een
naam, en bij N en Z een aanduiding van een straat/sloot??

Alvast bedankt voor de moeite!

Vriendelijke groet,

Wim van den Berg

This thread: