From: Rob Kuijsten <>
Subject: Re: Epidemie in 1813?
Date: Sat, 21 Dec 2002 13:39:51 +0100

On 20 Dec 2002 11:49:36 -0800, (Richard) wrote:
>Hallo medespeurders,
>In mijn stamboom kom ik enkele sterfgevallen vlak na elkaar tegen, te
>weten:
>Femmigje Egberts Vent 16 11 1813
>Jan Willems Scholten 24 11 1813 (haar zoon)
>Willem Jans Scholten 29 11 1813 (haar man)
>Is dit toeval, of was er toen in het Friese plaatsje Haske sprake van
>een epidemie, een overstroming of zeer strenge vorst?

Er blijkt in het najaar van 1813, zoals Onno Wildeboer ook vermeldde,
inderdaad een grote typhus epidemie te zijn uitgebroken in centraal
europa mede verspreidt door de verslagen en terugtrekkende franse
troepen van Napoleon. Op internet kom ik veel verwijzingen tegen. Feit
is wel dat er in 1813 enorme troepenverplaatsingen waren en dat zelfs
de Kozakken in Noord Nederland waren (1813-1814) om de Fransen te
verdrijven. Het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat het virus is
overgebracht door de Franse en Russische soldaten

Hier nog een kleine greep uit de vermeldingen op het web

Biografie Richard Wagner:
Wilhelm Richard Wagner wurde am 22.05.1813 im Haus Roter und weißer
Löwe (Brühl 3) als neuntes Kind des Polizei-Aktuars Carl Friedrich
Wagner (1770-1813) und seiner Frau Johanna Rosine geborene Pätz
(1774-1848) geboren. Am 16.08.1813 wurde er in der Thomaskirche in
evangelisch-lutherischer Konfession getauft. Nachdem sein Vater schon
am 23.11.1813 AN DEN FOLGEN EINER TYPHUS-EPIDEMIE STARB, heiratete
Wagners Mutter am 28.08.1814 den Schauspieler Ludwig Geyer
(1778-1821), mit dem die Familie 1814 nach Dresden zog.

1813-1814 septembre à avril : typhus dans toutes les communes
traversées par la grande armée, APPELÉ LA MALADIE RUSSE, 1813-
Wissembourg 482 décès soit 14 fois plus qu'en 1812 décembre Riedseltz
14 décès Schoenenbourg 16 décès

historische Daten:der Renaissancestadt Torgau an der Elbe
1813, November - Ausbruch einer TYPHUS-EPIDEMIE unter der
französischen Besatzung und Einwohnern Torgaus. Viele tausend Tote

Die Geschichte der Stadt Biel zwischen 1220 - 1832
1813 / 1814 Nach der Völkerschlacht bei Leipzig (Niederlage der
Franzosen) Durchmarsch österreichischer und russischer Truppen brachte
Biel eine SCHWERE TYPHUS-EPIDEMIE. Innerhalb dreier Monate starben 123
Bieler und 200 fremde Soldaten.

enz. enz.

Met vriendelijke groeten
Rob Kuijsten