From: "Leo Ooijkaas" <>
Subject: ! Boek over Slotman, Haaksbergen
Date: Wed, 28 May 2003 21:00:44 +0200

Uit: Het Weekblad Rond Haaksbergen, week 22, 29 mei 2003

Boek over de Slotman:
de familie in een stamboom

HAAKSBERGEN - Het sparen van bidprentjes voerde Hennie Slotman uiteindelijk
ver terug in de tijd. Door de interesse achter de overleden mens, ontstond
het idee om de Slotman-familie eens te ontrafelen. Te beginnen in 1683 aan
de Slotmansweg, onder de watertoren in Eibergen.

In de studeerkamer aan de achterzijde van de woning staan de ordners keurig
in het gelid op de boekenplank. Ze bevatten een ongelofelijke hoeveelheid
bidprentjes, in iets van twintig jaar bijeen gespaard. Bij een deel van de
in totaal drieduizend exemplaren hoort een foto, afkomstig van de
nabestaanden. Plastic insteekhoezen zijn door ma Slotman met een net
stikseltje op maat gemaakt zodat het een net en overzichtelijk archiefwerk
is geworden. "Bidprentjes van dierbaren blijven altijd bewaard", heeft
Slotman de afgelopen twintig jaar ervaren. "Zelfs de grootste lomperik gooit
zoiets niet weg. Regelmatig valt er een enveloppe vol in de bus. Er staan
nog twee volle schoenendozen die uitgezocht moeten worden." Het sparen van
de bidprentjes heeft tot gevolg gehad dat Hennie Slotman nieuwsgierig raakte
naar de oorsprong van de families. In de jaren zeventig snuffelde Slotman
samen met Jan Overbeek van het Historisch Archief al eens de provinciale
archieven en in de bibliotheek van Jordaan. Op zoek naar gegevens over de
familie Slotman. "De interesse in genealogie zat er altijd al in. Het heeft
m'n belangstelling. Op een gegeven moment toen ik met de vut ging, ben ik
uit gaan zoeken hoe m'n eigen familienaam in elkaar steekt."

Daarvoor heeft hij de afgelopen twee jaar veel vrije uren in zijn
studeerkamer doorgebracht. muziekje aan, "Word"onder de knie krijgen op de
computer en de ene tak na de andere verscheen vervolgens aan de stamboom van
Slotman. Het aardige is dat de Haaksbergernaar op geheel eigen wijze te werk
is gegaan. Hij wilde het graag simpel houden en stopte met een zijtak als
die voor het huidige nageslacht niet interessant meer was. "Op een gegeven
moment wordt het onoverzichtelijk. Het was juist m'n bedoeling om het kort
en bondig te houden. Op zich niet zo moeilijk omdat de familie Slotman een
Haaksbergse familie is die weinig is uitgewaaid. Nee, ik ben niet op
onoverkomelijke problemen gestuit. Het ging vrij gemakkelijk." En zo kwam
hij tot de ontdekking dat er vijf Haaksbergse takken en een Enschedese tak
bestaan. "Er komt een familie van de Enschedesestraat, 't Kempke, de
Blankenburg, Buurse en het Zwarteland. Van de laatste is Hennie Slotman zelf
nazaat. Hij stamt van de Slotman die vroeger de Koste werd genoemd. "Die
bijnaam hebben mijn voorouders gekregen omdat bij veel generaties een
nevenfunctie als koster beschreven stond. In zes van de negen gevallen, van
1770 tot 1978, staat het dus vast; van de overige andere drie bestaat het
sterke vermoeden dat ze ook koster zijn geweest, maar dat niet belangrijk
vonden om te laten vermelden. De tak in Buurse kende drie generaties
kosters."

In boerderij Slotman aan de Slotmansweg in Eibergen ligt de oorsprong van de
familienaam, "Stamhouder" was Herman Grijsen (1683). Diens naam veranderde
in de loop van de tijd in Slotman, naar de erve waar hij woonde. In zijn
boek dat inmiddels klaar is om gedrukt te worden, heeft Slotman twaalf
hoofdstukken gewijd aan de naam. Zo heeft elke tak een eigen hoofdstuk
gekregen. "In het begin heeft het me nogal moeite gekost om het leesbaar te
houden. Van huis uit ben ik techneut en geen schrijver. Maar ik heb veel
steun gehad van m'n broer ben. Hij heeft me een bepaalde stijl aan bevolen
en de teksten gecorrigeerd." Als Hennie Slotman de stamboom nog eens voor
zich houdt, verteld hij dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de
familienaam uitsterft. Simpelweg omdat er geen stamhouders meer zijn.
"Vroeger telde de familie jongens te over. In de jaren veertig tot zestig
zie je een enorme Slotman explosie. Grote gezinnen met jongens en meisjes.
kijk je nu naar de huidige generatie dan zie je dat er op dit moment slechts
n stamhouder leeft. En dat is dan nog een peuter die in Canada woont. Dat
is dus een zorgwekkende situatie", zegt Slotman, die het overigens
constateert, maar er niet echt wakker van ligt.

Vijf maal kruiste de naam Slotman met een Somhorst. De maker van het boek
heeft daarom een extra hoofdstuk aan die familie besteed.
"Somhorst speelt een belangrijke rol in onze familie. Daarom leek het me
leuk om die naam erbij te betrekken in het boek." Twee jaar van zoeken,
archiveren en beschrijven zijn achter de rug. Zo heel af en toe ging Hennie
Slotman bij een familie langs om wat meer over de achtergronden te weten te
komen. Nu is het werk af. Binnenkort zal het boek van de drukpers rollen en
kunnen de verschillende takken en generaties Slotman in een oogopslag zien
wie hun voorouders waren en wat ze deden. Het eerste exemplaar zal Hennie
Slotman overhandigen aan broer Ben. "Lijkt me gepast omdat hij er ook de
nodige uren in heeft gestoken."

This thread: