From: Enno Borgsteede <>
Subject: Re: Openbaarheid archieven III
Date: Sat, 16 Aug 2003 16:58:15 +0200

Beste Luuk,

Bedankt voor het opzoeken. Ik had niet gedacht dat dit soort dingen ook
nog in het Burgerlijk Wetboek zouden staan, en de wet GBA vond ik te
groot om door te bladeren.

De termijnen van overbrengen en de termijn van openbaarheid bepalen dus
samen waar we in de praktijk bij kunnen, en daarmee is het plaatje qua
openbaarheid en inzage via de archieven duidelijk.

Strikt genomen hebben wij hier bij publicatie niets mee te maken, want
de bestanden op onze PC's zijn geen burgerlijke stand, en geen archief
in de zin van deze wetten, die alleen voor overheidsregistraties gelden.
Voor ons is een familiebericht openbaar vanaf het moment dat het in de
krant staat, en niet later. Gelukkig maar, zou ik zeggen, want anders
zouden de familieberichten in deze groep meteen verboden worden.

Juridisch zijn wij volgens mij alleen gebonden aan de regels van de WBP,
die, voorzover ik kan nagaan, alleen over natuurlijke, dus levende,
personen gaan. De termijnen uit de andere wetten kan je bij twijfel als
richtlijn gebruiken, voor het geval je niet weet of de betrokkene nog
leeft. 50 jaar wachten met overlijdensberichten hoeft dan in elk geval
niet. :-)

groetjes,

Enno

This thread: