From: Rob Kuijsten <>
Subject: Re: Waardeoordeel contra feiten
Date: Mon, 18 Aug 2003 16:04:09 +0200

On Mon, 18 Aug 2003 14:45:05 +0200, "Arie" <> wrote:

> Herman,

> Arie
>
> Het is goed dit eens te vermelden. Want laten we eerlijk zijn, dit pikzwarte
> deel van de Nederlandse geschiedenis komt zelden of nooit aan bod. Als je
> eenieder moet geloven hadden we in Nederland drie groepen: De Joden die op
> gruwelijke wijze vervolgd werden, een kleine groep "foute" Nederlanders en
> het overgrote deel van de bevolking die actief in het verzet zat.
> Voor wat betreft de Joden klopt dat helaas, voor de andere groepen is enige
> nuancering zeker op zijn plaats.

Rob

Een klein deel van de Nederlanders heulde met de vijand. In de Waffen
SS zaten ca. 22.000 Nederlanders, dat is een treurig aantal, maar in
verhouding slechts een klein percentage.

Hoeveel er lid waren van de NSB tijdens de oorlogsjaren weet ik niet.
Heeft iemand aantallen? Zij kregen een voorkeursbehandeling,
profiteerden bewust van de ellende van de meerderheid der bevolking
waren voorstander van de Duitse dictatuur. Dat is "fout" en "laf"

In de Hervormde kerk van Huizen (NH) werd tijdens de bezetting op de
verjaardaag van de koningin, spontaan het Wilhelmus ingezet. (passief
verzet) De kerkgangers zongen uit volle borst mee. De gemeente heeft
het moeten bekopen met een vorse boete.

Het overgrote deel van de bevolking zat in het passief verzet, OZO,
of deed niets, maar moesten zeker niets van de bezetters hebben. Het
spreekt voor zich dat men op de hoede moest zijn voor verraad door
NSB'ers.

Nog een voorbeeld. 7 man ter dood veroordeeld vanwege een
veronderstelde poging tot "sabotage"

http://groups.google.com/groups?selm=4vslhv8inrgp4r196u4qphasc4rddj65p4%404ax.com&oe=UTF-8&output=gplain

Met vriendelijke groet
Rob Kuijsten