From: Hein Vera <>
Subject: Re: impost
Date: Fri, 05 Mar 2004 18:15:55 +0100

Met impost, worden inderdaad de impostregisters bedoeld, de registratie
van de belasting op huwen en overlijden in Holland, vanaf (ik meen, maar
onder correctie) 1696. Was men overmogend dan betaalde men niets, naar
mate men vermogend was betaalde men meer. De registratiedatum is dus
slechts een aanwijzing dat er een huwelijk of overlijden heeft
plaatsgevonden, het hoeft niet de datum zelf te zijn.
Impost in het algemeen is inderdaad belasting. Het is overigens geen
middelnederlands woord, maar zal uit het Frans (impôt)tot ons gekomen zijn.

vr.gr. Hein Vera

--
Wie loochend dat een man word wys door steeds studeren
Gelyk het land word goed door't roeren van de ploeg?

Thys 1792 vrij naar de klassieken.

This thread: