From: Enno Borgsteede <>
Subject: Re: burgerlijke stand in de krant ?
Date: Sat, 29 May 2004 13:42:41 +0200

Beste Rinus,

> M'n broertje heeft van het voorjaar aangifte gedaan van geboorte van z'n
> dochter in Amsterdam.
> Het bleek dat er toen tevens toestemming kon worden gegeven voor publicatie
> in het Parool.
>
> In dit geval lijkt het me zo dat de gemeente niet publiceert, maar meer
> tussenpersoon is tussen aangevers en uitgever.

Ik denk dat je gelijk hebt. Over publicatie staat niets in de GBA-wet,
maar de krant kan volgens de wet als derde met een maatschappelijke
functie wel gegevens afnemen. Verstrekkingen aan dit soort 'derden'
mogen alleen met toestemming van de betrokkenen.

Nu alleen nog uitvissen of de Gelderlander afnemer is bij Ede.

groetjes,

Enno

This thread: