From: Enno Borgsteede <>
Subject: systeem gezocht
Date: Sun, 15 Aug 2004 20:31:29 +0200

Hallo,

De titel van dit bericht klinkt misschien wat vreemd, maar dekt toch
precies wat ik zoek. Ik heb namelijk een schijf vol losse documenten
waar ik systeem in probeer aan te brengen.

Naast een nette registratie in PAF, voorheen in Brother's Keeper 5, heb
ik een aantal Word-documenten met de genealogieën Borgsteede, Hendriks,
Nooij, en Zuiderweg. Mijn vader heeft die documenten gemaakt, omdat hij
niet alles kwijt kon in de software die we geprobeerd hebben, toen hij
hiermee begon. De voornaamste klachten waren dat hij adressen niet goed
kwijt kon, zeker niet bij familie die wel 10 keer verhuisde, en ook
nauwelijks iets kon met opmaak in de tekst.

Uiteraard bevatten onze PC's ook nog bewaarde webpagina's, transcripties
van archiefbezoek, en andere losse documenten.

Op dit moment probeer ik te bedenken hoe ik al de informatie beter
toegankelijk kan maken, en deels op kan ruimen. Als ik overstap van PAF
op Aldfaer kan ik die adressen heel mooi kwijt, maar er blijven ook dan
nog genoeg documenten over die ik niet zomaar naar de mij bekende
genealogieprogramma's kan verplaatsen.

Waar ik nu aan denk is om alle losse documenten die ik heb in 1 formaat
te zetten, bijvoorbeeld HTML of XML (Open Office), en daar vanuit een
genealogieprogramma naar te verwijzen, bijvoorbeeld met een hyperlink.
Vanuit PAF zie ik daar zo gauw geen mogelijkheid voor, maar zoals gezegd
denk ik aan overstappen op iets anders, bijvoorbeeld Aldfaer, al mis ik
dan nog wel de opties voor het zoeken naar dubbele personen.

De documenten zelf durf ik nog niet over te brengen naar een apart
archiefprogramma, als dat al bestaat. Losse bestanden op een schijf
lijken me bij problemen namelijk veel betrouwbaarder. Wel zoek ik
hiervoor nog een praktische map-indeling.

Omdat ik op het web en in de boeken nog geen praktische tips hiervoor
gevonden heb, gooi ik de vraag nu maar in de groep. Wat doen jullie om
dit op te lossen? Of concreet, wie heeft er tips voor:
1. Een genealogieprogramma dat goed om kan gaan met losse documenten,
2. Een overzichtelijke structuur van mappen op de harde schijf,
3. Een goed archiefsysteem voor het papieren gedeelte.

Ik heb niet de illusie dat er één programma is dat alles kan, en zoek
ook geen software-oorlog. Gebruikersvriendelijkheid van software is vaak
subjectief, terwijl ik zoek naar echte mogelijkheden. Praktische tips
zijn me het liefst.

groetjes,

Enno

This thread: