From: Hein Vera <>
Subject: Re: vertalen
Date: Tue, 02 Nov 2004 21:10:44 +0100

Beste Roel,

Grotendeels in het een normaal transport van 4 dagmaat 368 roeden land
door de erven Willem Molt aan Jan Luytjes c.s., echter in het
betreffende stuk land hebben meer mensen rechten, met mandedig zal
mandelig, dus onverdeeld bedoeld zijn. De oplossing is een soort
vergelijking: de commys van 't Hoff voor ¼ deel ! ende 1/6 deel een
part heeft ende Hindrick van der Lippe ende de comparerende erffgenamen,
gelijcke gedeelten als de commys ende rester Harmen Hindrix. Ik lees
maar dan dat de commies van 't Hoff 1/4 en 1/6 deel heeft en (Hendrik
van det Lippe en de erven Willem Molt tezamen) ook 1/4 en 1/6 = 1/2+ 1/3
= 6/12+4/12 = 9/12 = 3/4 en Herman Hendriks de rest. En nog de
bevestiging: de erven Willem Molt hebben een deel zo groot als de helft
van het deel van de commies. Dus de voorgestelde verdeling zou zo moeten
kloppen. Het gaat dus om onverdeeld goed dat samen wordt gebruikt,
mogelijk afkomstig uit een oudere erfenis die nooit verdeeld is. Het
gaat om hooiland. De opbrengst daarvan kan goed verdeeld worden, dus dat
is geen punt
Verder volgen vrijwaringen voor de ontvangst van de koopsom etc.

vr.gr. Hein Vera

This thread: