From: "" <>
Subject: Re: Leeftijd, opleidingsduur e.d. predikanten
Date: 4 Jul 2005 23:56:13 -0700

Richard,

Ernestus van Harlingen was een zoon van ds. Henricus Martini van
Harlingen (ca1614-1684), die weer een zoon was van ds. Martinus
Johannes van Harlingen. Ernestus is geboren te Nigtevecht (volgens een
andere bron in Soest) in 1649. Hij ging met emeritaat in het najaar van
1699 en overleed in Utrecht in 1705.
In de 17e eeuw is de opleidingsduur van predikanten heel divers.
Sommigen beginnen de studie met filosofie, anderen koppelen er een
internationale reis aan vast. Variaties van drie tot meer dan tien jaar
zijn heel gewoon. Normaliter duurde het vier tot zes jaar voor een
predikant klaar gestoomd was. Dat lijkt ook reƫel in het geval van
Ernestus van Harlingen. Hij is 24 als hij predikant wordt. Na de
Latijnse school te hebben doorlopen, volgt een aantal jaren
universiteit. Uit de archieven zal moeten blijken of hij direct na zijn
studie een beroep kreeg, of, zoals veel lotgenoten, daar nog lang op
moest wachten.

Groeten,

Herman Postema

This thread: