From: "Patrick Vanhoucke" <patrick[dot]vanhoucke[dot]genea[at]skynet[dot]>
Subject: Re: Plakkaat 30-05-1650 van de staten van Utrecht
Date: Sun, 24 Sep 2006 23:27:17 +0200

Dixit Richard van Schaik
in news:4516cd63$0$3423$

> wegens overtreding plakkaat d.d. 30-5-1650
> van de staten van Utrecht

<knip>

> Maar weet iemand aan de hand van de datum
> van dat plakkaat misschien wat dezen misdaan
> kunnen hebben?

Dag Richard

Als het plakkaat dateert van 30 mei 1650, dan was dat in de periode
dat Willem II nog stadhouder van Utrecht was (hij stierf op 6
november 1650).

Via http://geneaknowhow.net/regel/nederlanden.htm is jammer genoeg
niet het gezochte plakkaat te vinden.

Wellicht moet het antwoord vrij eenvoudig te vinden zijn via de
"Short Title Catalogue Netherlands (STCN)". Alleszins zou je
hiermee een indicatie over de inhoud van het plakkaat kunnen
krijgen op basis van de volledige titel van het plakkaat, want het
blijft natuurlijk een catalogus, geen full text databank. Alleen is
de STCN jammer genoeg alleen toegankelijk voor jaarpashouders van
de Koninklijke Bibliotheek Den Haag. Zie: http://www0.kb.nl/stcn/.
Het Vlaamse equivalent "Short Title Catalogus Vlaanderen(STCV)" is
wel vrij toegankelijk. Zie: http://www.stcv.be/.

Via de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek Den Haag zelf is
m.i. niets te vinden, ook niet via de gemeenschappelijke
bibliotheekcatalogus van de Belgische federale overheidsdiensten
(daaronder o.a. de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek van
Belgiƫ en van het Algemeen Rijksarchief).

Aangezien ik vrees dat er online nergens een systematisch overzicht
van Utrechtse placcaten uit de 17de eeuw is te vinden, denk ik dat
je het beste het Utrechts Archief contacteert.

Wellicht zal je ook wat kunnen vinden in:

J. van de Water, Groot Placaetboek ... 's Lands van Utrecht ... tot
het jaar 1728 ingesloten (Utrecht 1729).

--
Groeten

Patrick Vanhoucke
Laken (Brussel)