From: Herman de Wit <>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] Heraldiek en hedendaagse wetgeving
Date: Tue, 08 May 2007 11:53:09 +0200

> Is er hier iemand in deze groep die voor mij wat vragen met betrekking
> tot een geregistreerd wapen kan beantwoorden en dan met betrekking tot
> hedendaagse wetgeving hierover (indien uberhaupt aanwezig). Het gaat
> vooral over de gerechtigden tot gebruik (de tekst(1) lijkt duidelijk
> hierover) en het hier tegenin druisende verzoek van degene die de
> registratie heeft gedaan aan verwanten die niet aan deze tekst voldoen
> om toch vooral ook desgewenst zonder schroom dit wapen te gaan gebruiken.

Hallo Richard,

Volgens mij is het simpel: er bestaat slechts één registratie die
wettelijk is geregeld, de adel (dat gaat nl. via een KB). Daar rust een
wettelijke bescherming op.

Al het andere betreft registraties van mensen die het leuk vinden een
wapen te hebben (ik zal nu wel mensen tegen de schenen schoppen ...) met
de spelregels van de club waar je je registreert (CBG, NGV en wellicht
nog anderen). In welke mate die spelregels een wettelijke bescherming
hebben weet ik niet, maar het zou mij niet verbazen als die bescherming
er niet in directe zin is, al kan ik mij voorstellen dat men het
juridisch onder beeldmerkrecht o.i.d. kan laten vallen (de breedte van
de groep personen wie van dat beeldmerk gebruik mag maken is mede
afhankelijk van de mogelijkheden daartoe die de organisatie stelt die de
registratie doet).
Bij mijn beste weten kan je ook zonder registratie een wapen voeren
(zonder dat je er trouwens rechten aan kunt ontlenen behoudens dan
vemroedelijk het beeldrecht) en als je die bijv. deponeert bij een
notaris (als bewijs dat je op moment X dat wapen gebruikt/ontworpen
hebt), kan je aantonen dat jij eerder dat beeld gebruikte dan een ander.
Je mag alleen geen titels gaan voeren, die zijn weer per wet beschermd,
maar die vallen ook weer onder de adel.
Clubs als CBG/NGV bieden feitelijk een stukje gemak/dienstverlening: er
wordt voor gezegd dat een wapen heraldisch juist is (al moet je niet
denken dat alle heraldici op een lijn zitten wat dat betreft ...) en het
is naturlijk mooi dat het ergens is geregistreerd en gepublcieerd (Gens
Nostra, Jaarboek CBG, e.d.).

Groet,
Herman de Wit
--