From: "Ria Hendriks" <>
Subject: [GEN-BENELUX] Lezing NGV Afd. West-Noord-Brabant
Date: Sun, 9 Mar 2008 15:18:34 +0100

Op dinsdag 18 maart 2008 houdt de NGV Afd. West-Noord-Brabant een
lezing over De Archieven van de Spoorwegen in Het Utrechts Archief.
Sprekers: J. van Kleinwee-van den Dijssel - P.J. van Kleinwee.

Plaats:
Gemeenschapshuis De Wegwijzer
Steendorpstraat 2
4826 EP Breda

Zaal open om 19.30 uur voor informatie en vragen.
Aanvang lezing 20.00 uur, einde 22.00 uur.

Verdere informatie:
http://westnoordbrabant.ngv.nl/

Korte inhoud:

Wat daar wel - en niet - te vinden is hoop ik u voor de pauze op 18
maart te vertellen.
Waar mogelijke andere bronnen zijn te vinden hoopt mijn man u na de
pauze te vertellen.
Het zijn niet alleen de Personeelsarchieven die er zijn (of niet
zijn), maar ook vele foto's van stations en hun omgeving, rijdend
materieel, en wat dies meer zij (geen foto's van mensen).
Het archief is ook een "must" voor de serieuze modelspoorbouwer met
zijn vele tekeningen.
Er staat al wel het e.e.a. op de site van Het Utrechts Archief
(www.hetutrechtsarchief.nl) zoeken naar "Spoorwegen". (Gn
personeelsgegevens!)
Helaas zijn niet alle personeelsgegevens van de vele spoor- en
tramwegen bewaard gebleven.
De "spoorbedrijven" hadden ook niet eenzelfde personeelsadministratie.
Voorouders bij de Staatsspoorwegen werden met hun eigen stamboeknummer
in grote boeken ingeschreven, met hun hele "spoor-levensloop". Je hebt
dan veel geluk.
Waren zij bij een andere maatschappij werkzaam, dan was dit een
losbladig systeem. Hiervan is wel het nodige bewaard gebleven, maar
niet zo uitvoerig. En wat er met oude losse kaarten in een
kaartsysteem gebeurd is bij eenieder bekend. Ook brand-, water- en
oorlogsschade heeft de nodige gegevens verloren doen gaan.

Namens de NGV Afd. West-Noord-Brabant
Ria Hendriks (bestuurslid)

--
verwijder nep nep en de spaties in mijn e-mailadres
Mijn stamboomwebsite:

This thread: