From: Herman de Wit <>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] Soldaten uit Frankrijk
Date: Fri, 21 Mar 2008 10:26:09 +0100

<..>
> Ik zit dus nu meer en meer te denken, wellicht waren mijn voorvaderen
> helemaal geen hugenoot maar een soldaat o.d. uit frankrijk. Iemand die
> zich hierin herkend en wat tips of ideen heeft hoe hier verder mee te
> gaan?

Hallo Leendert,

In die tijd kenden de Republiek het "Staatsche Leger", een lappendeken
van allerlei legeronderdelen. Door de jaren heen varieerde het in omvang
-vanwege oorlogen of juiste rustiger tijden- en het leger bestond uit
zowel manschappen uit de Republiek zelf, als ook grote groepen van
buiten de Republiek. Zo zijn er veel en lang Duitstaligen in het Staatse
Leger geweest (bijv. veel 'Zwitsers' en 'Duitsers'). Franstaligen kunnen
uit verschillende (huidige) streken komen. Huidig Wallonië en
Frans-Vlaanderen (nu deels Franktijk) behoorden bijv. tot De
Nederlanden, maar ook een deel van de Zwitsers was Franstalig.
Als je weet in welke regiment je voorouder zat (wordt bijv. vaak genoemd
bij een huwelijk van een militair) dan kun je opzoeken wat dat voor een
soort regiment was (bijv. een 'buitenlands' regiment, d.w.z. dat waren
vreemde troepen die in 'ons' leger zaten en gewoon op de 'payroll'
stonden van De Nederlanden). De hoogste officier gaf altijd de naam aan
het regiment; zie http://www.milwiki.nl/dutchregiments/

Maar als je zelf al aangeeft dat je geen Frans klinkende voornamen
aantreft, zou ik niet teveel van 'Franse' troepen uitgaan. Ik zou wat
meer in de breedte blijven zoeken naar informatie in andersoortige
bronnen (notarieel en rechterlijk bijv.). Let ook op de mensen waar
blijkbaar een relatie mee was (getuigen, huwelijken in jouw familie met
andere families). Net als nu bestonden vroeger ook netwerken.
Buitenlanders zochten elkaar op. Mensen uit eenzelfde beroepsgroep
zochten elkaar op. Mensen op dezelfde sport van de maatschappelijke
ladder zochten elkaar op. Dat geeft in ieder geval een indicatie.

Als het een 'militaie familie' was in die tijd, zal je zien leden van je
familie geregeld trouwden met mensen uit families met militairen. Zie je
alleen maar Franstaligen (denk ook aan de registers van de Waalse kerk;

bij het
CBG zijn de zgn. 'Waalse fiches' een index op familienaam op een groot
deel van het archief van Waalse kerken in 'ons land' en daarbuiten).

Kortom: er zijn verschillende aanknopingspunten die nader onderzoek
mogelijk maken.

Succes en groet,
Herman de Wit
--