From: Richard van Schaik <>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] Dubbele achternaam of toch niet?
Date: Fri, 28 Mar 2008 23:19:55 +0100

Frank Steggink wrote:

> Nou, ik wil het aantal wel weten. Dus daar gaat ie dan. 3 generaties per
> eeuw is dus 18 generaties vanaf 1400. 3 (nakomelingen) ^18 * 20 (takken)
> = 7748409780, dus meer dan alle huidige wereldbewoners, in de 18e
> generatie alleen. Tel je de vorige generaties bij, dan kom je uit op
> 11622614660, dus die 10^10 is niet zo gek (alhoewel ik een grotere
> "reproductietijd" heb gekozen). Dat gaat niet lukken in 30 jaar, ook
> niet als bij 99.9% van deze nakomelingen de stamvader vaker in de
> kwartierstaat voorkomt.
>
> Op zich is het je beperken tot één achternaam (met wat
> [...]

Dank je Frank in het doorlichten van deze onmogelijke opdracht.

Ik was in mijn berekening even de 20 takken vergeten die daar als
vermenigvuldigend bij hadden moeten staan, maar na zo veel generaties
verlies je die factor weer in de afrondingen door de schattingen.

Duidelijk is (en ik heb summiere voorinformatie over het aantal takken
uit de 15e eeuw, moet ik zelf duidelijk nog onderzoeken) dat een
parenteel niet eens haalbaar is bij de Utrechtse takken alleen. Dan zijn
er nog takken uit omgeving Leerdam, Gelderland (Groot Schaick) en (waar
vroeger aan toegeweten kwa achternaam) de omgeving van Schaijk (Noord
Brabant).

Het is een lastige achtenaam, mede in het verantwoord duiden van de
herkomst. Ook die kan best wel eens verschillend zijn naar regio.

Groeten,
Richard

--
Richard van Schaik