From: Herman van der Woude <>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] DNA Testen
Date: Sun, 11 May 2008 17:26:56 +0200

Ton Bredero schreef op zondag, 11-5-2008, het volgende :
> Hallo,
>
> Ik heb gekeken op de site, is inderdaad gratis. Maar wat ik eruit begrijp, is
> dat je wel gegevens moet aanleveren (je dna plus nog wat voorvader-gegevens),
> maar dat je er niets voor terugkrijgt (no results are being given).
> Wat kan je er dan nog mee??
> Iemand die hier al ervaring mee heeft?
>
> Groetjes
> Ton
>
> "Robert van der Hall" <> schreef in bericht
> Goede avond Björn,
>
> Ik werd geattendeerd op www.smgf.org. Dit is Sorenson Molecular
> [...]

Ik wil niet flauw doen, zeker niet op zo'n mooie zondag als vandaag!
Maar, wat kun je eigenlijk met zo'n DNA-onderzoek? Vaststellen dat je
grootvaders inderdaad je grootvaders zijn? En dat hun vaders ook
werkelijk hun vaders zijn? Of wil je vast je eigen DNA laten vastleggen
voor onderzoek in de toekomstige tijd? Ik ga er maar niet vanuit dat je
ook nog een misdaad wilt oplossen waar DNA mee is verbonden...

Genealogie gaat in feite niet over DNA. Genealogie gaat over het
uitzoeken van je voorouders (m/v) en hun gegevens liggen vast in al die
documenten die je in allerlei archieven kunt aantreffen. Dat is je
enige houvast voor wat betreft voorouderonderzoek. DNA is slechts heel
beperkt inzetbaar in modern onderzoek en dan nog moet je het DNA kennen
van degene waarvan wordt 'beweerd' dat hij/zij familie van je is.

Als in een akte staat dat Piet de vader van Jan is, moet je dat
aannemen voor waar, tenzij je heel duidelijk weet uit onloochenbare
bronnen dat niet Piet maar Klaas de vader van Jan is.
Als in de geboorteakte van Jan staat dat hij geboren is als zoon van
Marietje en dat de vader onbekend is, is dat een gegeven. Als Marietje
alsnog trouwt met Piet en Piet erkent bij het huwelijk Jan als zijn
kind, dan moet je dat voor waar aannemen, ook al zul je misschien wel
twijfels houden. Dat betekent in de praktijk dat de voorouders van Piet
door die erkenning ook de voorouders van Jan worden.

Het laten vastleggen van jouw DNA is misschien wel aardig, maar voor
genealogisch onderzoek nu (nog?) niet relevant als je niet het DNA kent
van die verre voorouder uit omstreeks 1600 en dat zul je wel niet te
weten komen, tenzij je bekend staat Queen Elizabeth II.
Over het vaderschap van onze koningin Wilhelmina bestaan twijfels,
geloof ik. Maar het zijn twijfels van geen relevantie aangezien ook
onze huidige koningin zich op grond van allerlei documenten kan
beroepen op Willem de Zwijger als voorouder van haar en haar kinderen.

Cheers!

--
Met vriendelijke groet
Herman van der Woude