From: "Patrick Vanhoucke" <patrick[dot]vanhoucke[dot]genea[at]skynet[dot]>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] DNA Testen
Date: Mon, 12 May 2008 15:21:36 +0200

Dixit G. van Lienen-Visser
in news:c8842$4827584f$4dfb0c2f$

> Precies, jullie mannen hebben altijd maar
> de neiging om de vrouwelijke lijnen niet
> zo belangrijk te vinden. Waar zouden jullie
> zijn zonder vrouwelijke lijnen? Juist, nergens.

Zelf voer ik mijn onderzoek zo breed mogelijk en dus ook in vrouwelijke
lijn. Niet alleen om principiƫle redenen (die je hiervoor al aangaf), maar
ook om praktische redenen. Bij beide grootouders langs vaderskant zijn hun
vaders niet bekend (althans burgerrechtelijk niet, biologisch is er vrij
grote zekerheid). Ik draag de familienaam van mijn overgrootmoeder. Als ik
me daarbij zou neerleggen, zou mijn onderzoek dus al snel stilvallen. Dus
doe ik ook onderzoek naar de voorouders van mijn overgrootmoeders.
Burgerrechtelijk kan ik namelijk niet bewijzen dat mijn overgrootvaders
mijn overgrootvaders zijn, ook al bestaat er voldoende bewijs via
overlevering dat deze mannen de biologische verwekkers van mijn grootouders
langs vaderskant zijn.

Wat de discussie over DNA-onderzoek betreft: zoals ik al meermaals heb
laten blijken, ben ik geen voorstander van het betrekken van DNA-onderzoek
bij de genealogie. Daarmee wil ik niet zeggen dat DNA-onderzoek niet
interessant is, maar het heeft in se niets met genealogisch onderzoek te
maken. Zoals Herman van der Woude ook al aangaf, zit de bewijskracht van de
genealogie in de (burgerrechtelijke) documenten.

Overigens ben ik veel meer in familiegeschiedenis dan in 'pure genealogie'
geĆÆnteresseerd. Dat maakt dat ik maar traag opschiet, maar het voordeel is
wel dat je op die manier grote delen van het leven van een voorouder kunt
reconstrueren. Enfin 'grote delen' is hier met een korrel zout te nemen,
want het reconstrueren van een mensenleven 'van dag tot dag' zal natuurlijk
nooit mogelijk zijn. Maar via de fragmenten die je ontdekt kom je heel wat
over de levensomstandigheden te weten, over de geschiedenis van 'de kleine
man' die niet in de boekjes staat vermeld. Dat is best fijn. En zeggen dat
ik vroeger op school zo'n hekel aan het vak Geschiedenis had. Was mijn
lerares toen maar met familiegeschiedenis afgekomen. Maar ja, toen (25 jaar
geleden) was de tijd daar blijkbaar nog niet rijp voor, tegenwoordig
gelukkig wel (maar nog steeds te zelden).

--
Groeten

Patrick Vanhoucke
Laken (Brussel)