GEN-BENELUX-L Archives

Archiver > GEN-BENELUX > 2011-02 > 1297810965


From: "" <>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] Adrianus en Catharina Tas, een tweeling?
Date: Wed, 16 Feb 2011 00:02:45 +0100
References: <ijc6gi$26h$1@speranza.aioe.org><4d5a6dc9$0$81474$e4fe514c@news.xs4all.nl><4d5aa36e$0$8930$703f8584@textnews.kpn.nl><4d5aab38$0$81485$e4fe514c@news.xs4all.nl><4d5ad403$0$8916$703f8584@textnews.kpn.nl>
In-Reply-To: <4d5ad403$0$8916$703f8584@textnews.kpn.nl>


Op 15-02-11 20:29, Jan Lafeber schreef:
> schreef:
>> Op 15-02-11 17:01, Jan Lafeber schreef:
>>> schreef:
>>>> Op 14-02-11 22:23, martin schreef:
>>>>> Catharina Tas is op 01-05-1871 te Rotterdam op 81-jarige leeftijd
>>>>> overleden.(ouders Leendert Tas en Aagje Groeneweg)
>>>>> Zij moet dus ca. 1790 (in Hillegersberg) geboren zijn.
>>>>> Volgens het digi-archief van Rotterdam is uit dezelfde ouders op
>>>>> 24-01-1790
>>>>> Adrianus Tas geboren. Hij zou dus op 01-05-1871 ook 81 jaar geweest
>>>>> zijn.
>>>>> Catharina komt in het geheel niet voor in het archief.
>>>>> Dus de vraag: "Adrianus en Catharina Tas, een tweeling?".
>>>>>
>>>>> Martin Verhagen
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> Als je zijn overlijdensakte ligt (voornaam Jan) 1) + 2) en haar
>>>> leeftijd
>>>> bekijkt geeft dat een heel ander geboortejaar voor haar.
>>>> Mogelijk is haar doopinschrijving slecht leesbaar of bij de
>>>> transcriptie
>>>> een foutje gemaakt in haar voornaam 3), dus onderzoek van deze
>>>> doopinschrijving lijkt me wenselijk. (volgens mij slechts één
>>>> kandidaat)
>>>>
>>>> Mijn antwoord op je vraag is nee, "Adrianus en Catharina Tas, zijn zo
>>>> goed als zeker geen tweeling!"
>>>>
>>>> Groet en succes,
>>>> Jos
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> 1) http://www.genlias.nl/
>>>> 2) http://familie.jvkooten.info/fs/ ,
>>>> http://www.genver.nl/fs/fsindex.htm of https://www.familysearch.org/
>>>> 3) http://rotterdam.digitalestamboom.nl/
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>> Die conclusie begrijp ik niet. De overlijdensakte van Catharina Tas in
>>> 1871 vermeldt als haar leeftijd 81 jaar en als haar ouders Leendert Tas
>>> en Agatha Groeneweg. Zij is dan weduwe van Jan Hogenberg, die overleden
>>> is in 1824 in Sluipwijk.
>>> Catharina zou dus inderdaad rond 1790 in Hillegersberg geboren kunnen
>>> zijn. De geboorteplaats wordt ook genoemd bij haar huwelijk op 24 juli
>>> 1808 in Reeuwijk. Ook het tijdstip van het huwelijk maakt nog steeds een
>>> geboorte van Catharina mogelijk rond 1790.
>>> Alleen in de digitale stamboom van Rotterdam inclusief Hillegersberg is
>>> geen doop van Catharina in die periode te vinden, wel die van Adrianus.
>>> Het lijkt me dan ook verstandig om het doopboek van Hillegersberg te
>>> raadplegen om te zien of er toch ergens een doop van een Catharina
>>> voorkomt.
>>> Adrianus, zoon van Leendert Tas en Aagje Groeneweg, trouwt overigens op
>>> 22-jarige leeftijd in 1812 in Waarder. Dat klopt dus met zijn doop op 24
>>> januari 1790 in Hillegersberg.
>>> Alle opties zijn imo nog open.
>>>
>>> Jan Lafeber
>>
>> Ha Jan,
>>
>> Heb je zijn overlijdensakte gevonden en haar leeftijd daarin gevonden?
>> Binnen dat jaar is er één doop van een kind in Hillegersberg vermeld met
>> een voornaam die deels afwijkt, waarvan ik denk dat het het natrekken
>> van de originele doopinschrijving waard is.
>>
>> Een andere mogelijkheid is het bevolkingsregister van Rotterdam...
>>
>> Ik wil niet alles met data en al op een presenteerblaadje aanreiken,
>> daar leren we niets van en is de lol snel af! ;-)
>>
>> Groet en succes,
>> Jos
>>
> Ja, die heb ik gezien, maar daar verbind ik niet zo'n zware conclusie
> aan als jij.
> Zeker in de eerste helft van de 19e eeuw waren de opgaves van leeftijden
> van overledenen en van hun partners niet erg betrouwbaar.
> Bij een opgegeven leeftijd (die vaak van horen zeggen was) kan je rustig
> een marge van een paar jaar inbouwen.
>
> Dus voor mij blijven vooralsnog alle opties open en zou het doopboek van
> Hillegersberg geraadpleegd moeten worden om te zien of daar toch een
> doop gevonden kan worden of de bevolkingsregisters van Rotterdam (dat is
> zeker een goede suggestie).
> De andere dochters van Leendert Tas en Aagje Groeneweg die genoemd
> worden in de digitale stamboom Rotterdam zijn het in ieder geval niet,
> want die trouwen met andere partners.
>
> Het door jou waarschijnlijk bedoelde kind Hermina (1783) is overigens
> geen dochter van Leendert Tas en Aagje Groeneweg, maar van Cornelis Tas
> en een ander Aagje Groeneweg. Beide echtparen trouwden in hetzelfde jaar
> in Hillegersberg en lieten in dezelfde periode kinderen dopen, maar het
> betreft dus wel twee verschillende ouderparen.

Dat heb je goed gezien Jan. (Ik had gezocht op o.a. achternamen "tas" &
"groene*" en niet op voornamen van moeder/vader gelet)

>
> Jan Lafeber
>

Groet,
Jos

--
Jos Maissan

-------------------------------------
fam. Maissan en fam. van Hoewijk.
fam. de Goede (m.b.t. Vlaardingen)


This thread: